Jak działa falownik?
Przemiennik częstotliwości swoim działaniem ma zapewnić możliwość regulacji prędkości obrotowej oraz często również momentu poprzez zmianę częstotliwości napięcia na wejściu silnika. Budowa przemiennika częstotliwości oparta jest na 3 modułach (Rysunek 1). Pierwszy z nich, ten do którego dostarczany jest prąd zmienny o stałej częstotliwości, ma za zadanie wyprostować go, czyli zapewnić jego przepływ tylko w jednym określonym kierunku. Następnie trafia na zespół kondensatorów mających za zadanie wygładzenie przebiegu w rezultacie otrzymując prąd stały. Ostatni etap wykorzystuje możliwości tranzystorów lub tyrystorów. Pozwalają one z dużymi częstotliwościami (sięgającymi nawet 20 000 zmian na sekundę) sterować prądem wyjściowym, otrzymując w ten sposób prąd zmienny o zmiennej częstotliwości, który następnie trafia do silnika umożliwiając jego sterowanie. W najprostszym układzie nie ma informacji zwrotnej o aktualnym stanie napędu, jednak bardziej zaawansowane konstrukcje zapewniają pomiar na przykład aktualnej prędkości obrotowej, o której informacja trafia z powrotem falownika i zapewnia bardzo dokładne sterowanie w układzie zamkniętym.