Stanowisko do testowania napędów B&R Acopos oraz falowników z rodziny Acopos, np. 8V, 1010, 1016, 1022

Stanowisko testowe B&R Acopos

Cześć, jestem Adam. Jestem serwisantem w firmie RGB Elektronika. Dzisiaj pokażę wam nasze stanowisko do testowania napędów B&R Acopos.

Na stanowisku znajduje się sterownik PLC, który jest centralną częścią całego stanowiska. Jest bezpośrednio połączony z komputerem, który posiada oprogramowanie Automation Studio 3.0.80.

Znajdują się tu dwa silniki. Jeden z resolwerem, drugi z enkoderem. Jest panel operatorski z przełącznikami, oraz wyłącznikiem awaryjnym. Oraz miejsce na ulokowanie serwonapędu.

Na stanowisku testujemy falowniki z rodziny Acopos, np. 8V, 1010, 1016, 1022. Nazywane są tak ze względu na moc. Bez względu na to jakiej mocy byłby falownik, jesteśmy w stanie go przetestować.

Każdy z falowników sygnalizuje stan, w jakim obecnie się znajduje za pomocą trzech diod. Są one opisane „Ready”, „Run” oraz „Error”.

Czerwona dioda „Error” sygnalizuje błąd. Dioda „Ready” gotowość napędu do pracy. Jeżeli ona mruga, urządzenie czeka na zezwolenie bądź na wysokie napięcie na szynie. Jeżeli świeci na stałe, urządzeni jest gotowe do pracy. Dioda „Run” sygnalizuje, że silnik jest w ruchu.

Udało nam się wywołać błąd poprzez ustawienie błędnych adresów na magistrali CAN, sygnalizuje to czerwona dioda „Error”, która mruga.

By odczytać pełny opis błędu, należałoby użyć oprogramowania Automation Studio.

W momencie zasilenia urządzenia, oraz sterownika PLC, z niskiego napięcia 24V, sam falownik sygnalizuje poprawność nawiązania tego połączenia poprzez mruganie zieloną diodą. Stan też może również sygnalizować jeden z błędów lub oczekiwanie na wysokie napięcie lub zezwolenie.

Dokładniejszy opis aktualnej sytuacji jest do odczytania w oprogramowaniu, które jest do ściągnięcia na stronie producenta.

Natomiast po nadaniu wysokiego napięcia oraz zezwolenia dioda zielona „Ready” będzie świeciła na stałe.

W przykładowej konfiguracji użyłem dwóch kart, jednej korzystającej z magistrali CAN, potrzebnej do komunikacji z PLC. Drugiej resolwerowej, która ma za zadanie komunikować się z układem pomiarowym silnika.

Oprócz tych dwóch kart można również stosować karty korzystające na przykład z magistrali powerlinkowej, karty korzystające z enkodera endatowego, są enkodery inkrementalne. Tak naprawdę każda z kart odpowiada za coś innego. One są opatrzone swoimi modelami.

Konfiguracja hardware’owa urządzenia zależy tylko i wyłącznie od naszych preferencji. Jeżeli mamy jakiś jeden ulubiony standard możemy korzystać z niego we wszystkich urządzeniach. Najważniejsze jest to, by konfiguracja hardware’owa zgadzała się z konfiguracją software’ową, ustawioną w oprogramowaniu. A następnie wgraną do sterownika PLC.

Jeśli chodzi o zamianę urządzeń kolejnością na maszynie, lub pomiędzy maszynami, nie ma żadnego problemu, jeśli zostanie zachowana konfiguracja hardware’owa. Czyli będzie zamieniany sam falownik, a nie karty komunikacyjne, tak by zgadzało się wszystko z programem, który jest zawarty w sterowniku PLC.

Najczęściej występującymi błędami, które świadczyłyby o nieprawidłowej pracy falownika będą błędy związane z samym zasilaniem, albo wewnątrz urządzenia z szyną DC. Takimi najbardziej typowymi są „DC Bus Overvoltage”, czyli zbyt wysokie napięcie na szynie DC, „DC Bus Unstable”, czyli szyna DC jest niestabilna, występują jakieś fluktuacje napięcia. Lub błąd „At least one phase of the powerline failed”, czyli napęd nie jest w stanie wykryć wszystkich fazy zasilania.

Celem weryfikacji podstawowych błędów możemy skorzystać z narzędzia dostarczonego przez producenta. Pozwala ono na najszybszą diagnozę, zweryfikowanie w jakim błędzie znajduje się falownik. W tym momencie przykładowe podłączenie nie ma żadnych błędów. Jeżeli one by wystąpiły, któreś z tych pól zaświeciłoby się na czerwono. Przechodząc w nie możnaby było zweryfikować co jest nie tak komponentem.

Pozwala to na pierwszą, bazową diagnostykę i pozwala ocenić czy to falownik jest odpowiedzialny za błąd, czy może któryś z komponentów współpracujących. Jest to dość bazowe rozwiązanie, ale pozwala na takie pierwsze, szybkie diagnostyczne czynności.

Jak widać, jesteśmy w stanie testować całą gamę napędów Acopos. Zachęcamy do współpracy. Na pewno pomożemy.

RGB Elektronika Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.

ul. Jana Długosza 2-6
51-162 Wrocław

E-mail: [email protected]
TEL: +48 71 325 15 05
NIP: PL8951985034
KRS: 0000750271

Bądź na bieżąco

Odwiedź nasze social media